A túl korai, a túlzott vagy a kontroll nélküli médiahasználat ártalmai, veszélyei gyermekeknél, serdülőknél
A digitális tartalmak rövid és hosszú távú ártalmai minden korcsoportban megjelenhetnek. Rövid távú hatása lehet például egy okostelefonon látott olyan tartalom, ami szorongást kelt a gyermekben. Hosszabb távon kialakulhatnak például függőségek (közösségi médiumok, okostelefon, online játékok), érzelmi és viselkedéses problémák, nehézségek vagy zavarok a tanulásban, a gyermek kognitív fejlődésében. Az agresszió fokozódása, az érzelmi elsivárosodás, az empátia hiánya, inaktivitás, mozgásszegény életmód, obezitás (elhízás) és szövődményei a gyermekek lelki, testi egészségét egyaránt veszélyeztethetik.
1. Pszichés zavarok (szorongás, depresszió), problémás önértékelés, társas kapcsolatok elszegényedése, érzelmi és viselkedéses problémák (pl. agresszivitás, impulzivitás) kialakulása
2. Az alvásidő csökkenése, esetleg a cirkadián ritmus, az alvás-ébrenlét ciklus felborulása. Ebből következhet a fáradtság, ingerültség és a figyelmi problémák megjelenése.
3. Függőségek (internet-, online játék-, közösségi média-, okostelefon-függőség) kialakulása
4. Mozgáshiány, kevesebb időt tölt a gyermek a szabadban, kevesebbet játszik, kevesebbet mozog, sportol. Túlsúlyosság, mozgásszervi elváltozások és egyéb szövődmények alakulhatnak ki.
5. A legkisebbeket a virtuális (digitális) autizmus veszélyezteti. A valódi autizmus spektrum zavar minőségi károsodás a szociális interakciók, a kommunikáció és a viselkedés (érdeklődés, tevékenységek) terén. Jellemző a nyelv és beszédfejlődés jelentős késése vagy teljes hiánya. Pervazív zavar, mely neuro-biológiai okokra vezethető vissza. A digitális (virtuális) autizmus* ellenben „szerzett”, nem valódi autizmus, mely a 0-3 éves életkorú gyermekek túlzott és korai digitális eszközhasználata miatt alakulhat ki. A tünetei hasonlóak: minőségi károsodás a kommunikáció, szociális interakció és a viselkedés terén.
*Az utóbbi években nem hivatalosan használt elnevezés: https://filantropikum.com/virtualis-autizmus-a-2-3-eves-gyerekek-90-at-erinti-a-legfobb-kivalto-ok-a-televizio-a-mobiltelefon-es-a-tablet-tulzott-hasznalata
6. Tanulási nehézségek, problémák a kognitív fejlődésben
A közösségi média veszélyei
A privátszféra eltűnése, az ismeretlenekkel való beszélgetés, fényképek küldése, az életveszélyes „kihívások” megjelenése komoly (akár fizikai) veszélyeket rejt azokban a közösségi médiumokban, amelyek részévé váltak a gyermekek, serdülők mindennapjainak. A serdülőkorban a testképre, nemi szerepekre, szexualitásról alkotott képre fokozottan negatív, torzító befolyással bírhatnak az internetes tartalmak. Az online zaklatás (gúny, megbélyegzés, megalázás, fenyegetés) révén is sérülhetnek, áldozattá válhatnak a gyermekek, de a közösségi média (csoportnyomás) hatására akár ők maguk is lehetnek az online zaklatás elkövetői.
A kiskamaszokat különösen veszélyezteti az online szexuális behálózás és zaklatás, melyről bővebben is tájékozódhatnak. https://www.biztonsagosinternet.hu/tippek/szexualis-behalozas-grooming
A reklám a szocializáló ereje révén identitást kölcsönöz, információkat, kulcsot ad a felnőttek világához: A gyermek fogyasztóvá, sőt akár pénzkeresővé is válhat („influenszer”). Költi a zsebpénzét, a szülő pénzét, olykor a család erőn felüli költekezését vonva maga után. A fiatalok elérhetetlen célokat, vágyakat kergetnek, a gazdagság, hírnév, erőfeszítés nélküli pénzszerzés ígéretét látják, így reális jövőképük sem alakulhat ki.
Referenciák:
Chapman, G.-Pellicane, A. (2016) Netfüggő gyerekek. Hogyan teremtsünk egyensúlyt a virtuális és a valódi kapcsolatok között? Harmat Kiadó, Budapest
Cole, M.-Cole, Sh. R (2003) Fejlődéslélektan. Osiris, Budapest
Vajda Zs. (2010) Az ember és kicsinye – A Józan Nevelés Kézikönyve. Mérték Kiadó, Budapest
Vajda Zs. (2014) A gyermek pszichológiai fejlődése Saxum Kiadó, Budapest


